OV Reizigerspanel Brabant: “Één op de twee reizigers heeft interesse in MaaS”

Bijna de helft van de reizigers (45%) vindt Mobility as a Service (MaaS)  (zeer) aantrekkelijk en precies de helft heeft (waarschijnlijk) interesse in het gebruik ervan. Maar actuele en duidelijke informatie, de betrouwbaarheid en de betaalbaarheid zijn cruciaal. Dit blijkt uit onderzoek via het OV Reizigerspanel Brabant onder 543 reizigers in december 2017.

Voor de reizigers zijn het gemak en de eenvoud de belangrijkste redenen om gebruik te gaan maken van MaaS (30%). Bij MaaS worden verschillende vormen van vervoer zoals OV, deelfiets, deelauto en taxi ingekocht door een ‘provider’. Die ‘provider’ stelt de reis van deur tot deur voor de reiziger samen en beheert die. De reiziger heeft een pas en/of app waarmee hij al zijn mobiliteit afrekent (een soort uitgebreide OV-chipkaart). De provider voorziet de reiziger ook van actuele informatie over zijn reis.

Redenen om er geen gebruik van te maken zijn het ontbreken van interesse of de behoefte ervoor en de overtuiging dat het huidige openbaar vervoer volstaat (23%). Een ander tegenargument is dat het (met name voor ouderen)ingewikkeld of niet handig is (21%).

Een mogelijke oplossing voor dit laatste is communicatie. Reizigers geven aan dat ze met name betrouwbare, actuele en duidelijke informatie over de (reis)duur, kosten, aankomsttijd, etc. nodig hebben van de provider om dit concept te laten slagen. Ook wordt het belang van betaalbaarheid en betrouwbaarheid onderstreept door de reiziger.

Ook aanmelden voor het OV Reizigerspanel Brabant?
Meer informatie over het panel vindt u op www.OV-panelbrabant.nl. Daar kunt u zich ook inschrijven. Ook middels de FB-pagina en/of de nieuwsbrief van Reizigersoverleg Brabant wordt u onder andere op de hoogte gehouden van de uitkomsten van het panel.