Beamrz: “De ‘baar’ van ‘openbaar vervoer’ af halen” (deel 1 van 2)

In de rubriek ‘(Uit)zicht op mobiliteit’ duikt Reizigersoverleg Brabant, samen met experts, in de toekomst van mobiliteit. Maarten Neeskens trapt af. Hij is de bedenker en oprichter van Beamrz, een serviceverlener rondom deelmobiliteit. Later in het gesprek sluit commercieel directeur Cees Martens aan.

Beamrz richt mobiliteit anders in om steden bereikbaar en leefbaar te houden. De focus daarbij ligt op deelmobiliteit; het gebruik van het openbaar vervoer, deelauto’s en -fietsen en de taxi. Beamrz zorgt voor locaties waar deze vervoersmiddelen beschikbaar zijn. Drie van zo’n locaties zijn te vinden in het Paleiskwartier in Den Bosch. Uitbreiding naar Eindhoven, Utrecht en Rotterdam is in zicht. Ook organiseert Beamrz een open digitaal platform voor alle aanbieders en een app voor de reizigers waarmee zij hun reis kunnen plannen, boeken, maken en betalen.

Reizigersoverleg Brabant: “Meteen de kernvraag; waarom Beamrz?”
Maarten is daarin resoluut: “Het is mijn droom om deelmobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Bezit van een eigen auto is dan niet meer nodig.” Deelmobilteit draagt volgens Maarten bij aan de oplossing van huidige bereikbaarheidsproblemen. “Een eigen auto staat 95% van de tijd stil. Dit betekent dat er twintig keer te veel auto’s zijn. Honderd jaar geleden stond een eigen auto voor vooruitgang en ultieme vrijheid. Nu staan we ermee in de file of op een dure parkeerplaats.”
Daarnaast levert het volgens hem in veel gevallen ook een kostenbesparing op. “Mensen weten vaak niet hoe duur een eigen auto is. Een kleine auto, bijvoorbeeld een Polo of een Golf, kost al gauw €350,00 per maand zonder gereden te hebben.”

Reizigersoverleg Brabant: “En hoe ziet die toegang tot het openbaar vervoer, de deelauto en -fiets en de taxi er dan uit?”
Maarten stelt dat gemak een belangrijke vereiste is voor het gebruik van gedeelde mobiliteit. Daarom werkt Beamrz met één abonnement voor gecombineerde mobiliteitsdiensten.

Maarten: “Met onze kaart heb je toegang tot al het openbaar vervoer, deelauto’s en -fietsen en de taxi.  Het gaat dan om een abonnement van €0,00. De bemiddelingskosten per deur-tot-deur reis kan je ook afkopen. Dan kan je ook gebruikmaken van onze app, die ervoor zorgt dat je altijd vervoer hebt. Bij een nog uitgebreider abonnement, heb je nog meer comfort en gemak; bijvoorbeeld het parkeren, tanken en laden is geïntegreerd.”
Het maar één keer hoeven aanmelden ziet Maarten als een duidelijk pluspunt: “Stel dat iemand af en toe geen auto heeft en daarom een huurauto gebruikt. In die situatie betaal je vaak telkens borg en moet je telkens weer je rijbewijs laten controleren.”

Reizigersoverleg Brabant: “Beamrz is dus vooral een soort serviceverlener. Welke reizigers zullen dit vooral steeds interessanter gaan vinden?”
“We gaan niet als Don Quichot vechten tegen een verstokte automobilist. Prima, lekker door laten rijden”, lacht Maarten. “We richten ons vooral op mensen die hun auto al weinig gebruiken, met de gedachte rondlopen om hem weg te doen of geen auto (meer) rijden. Het is een groep die al regelmatig of wel eens het openbaar vervoer gebruikt. Met de app kunnen ze hun trein- of busreis regelen, ínclusief voor- en natransport.”
Maarten erkent de zelfstandigheid van een doorgewinterde OV-reiziger. “Zo iemand kent het openbaar vervoer echt al fantastisch. Soms nog beter dan de OV-reisplanner zelf. Onze toegevoegde waarde voor hen is het kunnen regelen van een aanvullende auto, fiets of taxi.”

 

In de volgende nieuwsbrief leest u het vervolg van dit interview (deel 2 van 2).