Eric Mink van Ministerie van I&W: “Van een ingenieursmentaliteit naar een gedragskundige en datagedreven mentaliteit” (deel 1 van 3)

In de rubriek ‘(Uit)zicht op mobiliteit’ duikt Reizigersoverleg Brabant, samen met experts, in de toekomst van mobiliteit. Dit keer blikt Eric Mink vooruit. Hij is Programma-manager MaaS (Mobility as a Service) bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het vervoer via apps.



Reizigersoverleg Brabant: “In Nederland groeit de behoefte om te reizen. Welke omslag moeten we maken om hier mee om te kunnen gaan?
Eric Mink: “Toen ik drie jaar geleden met MaaS in aanraking kwam, dacht ik meteen ‘Goh, waarom denkt de hele wereld vanuit de consument en data en denken overheden nog vooral vanuit infra?’. We zijn gewend om files met extra wegen te bestrijden”, zo licht hij toe. “En de drukte in het openbaar vervoer met extra bussen, trams en treinen.” 
Extra infrastructuur aanleggen kan niet altijd, duurt lang en is vaak duur. “We zijn daarom met zijn allen aan het kijken hoe we, op basis van anonieme data, mensen slimmer kunnen laten reizen”, aldus Eric Mink. “Daar zien we duidelijk een rol voor overheden die jaarlijks investeren in infrastructuur en mobiliteit voor haar burgers. We moeten dus wat meer op Silicon-Valley gaan lijken en van een ingenieursmentaliteit naar een gedragskundige en een meer data-gedreven mentaliteit bewegen. De waarde daarvan wordt in het huidige coronatijdperk nog eens onderstreept.” 

Reizigersoverleg Brabant: “Laat me raden, daar komt een MaaS-app om de hoek kijken? Immers, daarmee kunnen mensen, doordat er anonieme reisgegevens gebruikt worden, slimmer reizen.”
 “We helpen nu marktspelers om goede apps te bouwen waarin alle mogelijke vervoersmiddelen en -voorzieningen samen zijn opgenomen. Inclusief mogelijkheden voor de vervoersmiddelen die we nu nog niet kunnen verzinnen.” Al lachend noemt hij als voorbeeld het hoverboard. “Daar ben ik fan van. Ik ben wat dat betreft in Back To The Future blijven hangen.”
“Bijvoorbeeld Google Maps is al ver met de integratie van diverse vervoersmiddelen, maar tickets bestellen kun je nog niet. Het is gezond als er meerdere van dat soort apps naast elkaar bestaan en de reiziger een keuze heeft uit een breed concurrerend aanbod. De data uit die apps zou overheden kunnen helpen infrastructuur- en vervoersinvesteringen beter te optimaliseren.”

Reizigersoverleg Brabant: “En als je kijkt naar de functies van zo’n app?”
 “De stap die nu nog moet worden genomen is het werkend maken van de betaalfunctie in alle transportmiddelen”, aldus Eric Mink. Kijkend naar andere functies van de app, haalt hij ook de pro-activiteit ervan aan. “Ik zou het fantastisch vinden als we straks apps hebben die tegen de automobilist zeggen ‘je bent nu op weg naar Den Haag, maar bij afslag x loopt het vol. Als je je auto hier parkeert, kan je met de Randstalrail verder. Dan kom je wel op tijd bij je afspraak’.”
 

In de volgende nieuwsbrief van Reizigersoverleg Brabant leest u het vervolg.