Ruim tweederde van de reizigers in Brabant positief of neutraal over dienstregeling per december 2019

Ongeveer 68% van de reizigers in Brabant is positief of neutraal over de al dan niet voor hen gewijzigde dienstregeling per december 2019. Eventuele wijzigingen op diens lijn werden opgemerkt door ruim één op de vier reizigers. Dit blijkt uit de beoordelingen van 563 reizigers in het eerste kwartaal van 2020, verzameld via het OV Reizigerspanel Brabant.

 

De reizigers in Brabant beoordelen de al dan niet gewijzigde dienstregeling van de lijn waar zij het laatst mee reisden, gemiddeld met een 7,4.  Van de lijnen die minimaal tien keer beoordeeld zijn, scoort lijn 306 (Den Bosch – Uden) het beste; een 8,5. Een ruime 8 is er ook voor de lijnen 311 (Breda – Oud-Gastel) en 317 (Eindhoven – Dommelen). Het minst goed scoort lijn 321 (Eindhoven – Gemert); een 6,2.
De wijzigingen werden, ook kijkend naar de meest genoemde lijnen, vooral geconstateerd op de lijnen 326 (Breda – Geertruidenberg), 310 (Rotterdam – Bergen op Zoom), 9 (Den Bosch – Vught), 305 (Eindhoven – Oss), 5 (Eindhoven), 321 (Eindhoven – Gemert) en 322 (Eindhoven – Uden).

Invloed op reisgedrag
Voor de meeste reizigers, namelijk gemiddeld 68%, heeft de nieuwe dienstregeling geen gevolgen voor hun reisgedrag. Voor 11% van de reizigers heeft de nieuwe dienstregeling juist positieve gevolgen; zij gebruiken vaker de bus. In Oost-Brabant geldt dit zelfs voor 20% van de reizigers.
Hier staat tegenover dat gemiddeld 21% wel minder met de bus reist. In Zuidoost-Brabant gaat het zelfs om 25%. Het is opvallend dat, in dit gebied, veel van deze mensen de bromfiets/scooter en auto/motor als alternatief vervoersmiddel gebruiken. In West-Brabant is dat ook voornamelijk de bromfiets/scooter. En in Oost-Brabant de fiets.

Acceptatie van gevolgen
Van de reizigers die een achteruitgang op hun lijn zien wat betreft het aantal reismogelijkheden, vindt 40% de vermindering van deze mogelijkheden acceptabel. Minder goede aansluitingen op school-/werktijden en minder zitplaatsen blijken daarna de meest geaccepteerde gevolgen. De minst geaccepteerde gevolgen zijn een langere reistijd en vaker moeten overstappen.

Communicatie
Vóór 15 december 2019 was 86% van de reizigers op de hoogte van de komst van een nieuwe dienstregeling. Deze communicatie is volgens de meeste reizigers duidelijk, volledig, correct en op tijd. Ruim de helft van de reizigers is geattendeerd op de nieuwe dienstregeling middels de TFT-schermen in de bus. De posters in de bus blijken het tweede beste middel.

Acties Reizigersoverleg Brabant
Reizigersoverleg Brabant heeft de resultaten verder, ook per vervoersgebied, uitgediept en gedeeld met onder andere Arriva, Hermes en de Provincie Noord-Brabant. Dit onderzoek en diverse signalen vanuit onze Werkgroep Dienstregeling inspireren ons om verder te kijken naar de ideeën van reizigers over het (toekomstig) strekken van lijnen. Dit zal dan ook centraal staan in één van de komende onderzoeken via het OV Reizigerspanel Brabant.