Advies

Aanbevelingen voor verplaatsing busstation in Oud Gastel.

Aanbevelingen voor verplaatsing busstation in Oud Gastel

Voorstel wijzigingen ten gunste van busreiziger

De gemeente Halderberge wil het busstation Veerkensweg in Oud Gastel verplaatsen naar de Kruislandseweg. De werkzaamheden daarvoor starten dit jaar nog. We zijn al in een vroeg stadium betrokken bij deze plannen, waarover we positief zijn. Toch zien we graag dat het wegontwerp nog wordt aanpast in verband met verbetervoorstellen ten gunste van de reizigers. De gemeente ontving voor de zomervakantie onze adviezen, aanbevelingen en vragen. We verwachten daarop eind september een reactie.

De gemeente noemt meerdere aanleidingen voor de verplaatsing van dit busstation, dat 250 in- en uitstappers telt. Om er een paar te noemen: de huidige situatie, met de fietser en de bus op dezelfde rijbaan aan de Veerkensweg, is onveilig. Daarnaast is de kern nu overlast door zwaar busverkeer. En: deze verplaatsing leidt tot snellere en stabielere reistijden omdat er minder oponthoud in de kern zal zijn.

Reizigers betrokken

Het nieuwe busstation komt tussen twee bestaande haltes te liggen die vervallen: halte Kruidenlaan en halte Moleneind. De inrichting van het busstation is gezamenlijk ontstaan in overleg tussen de gemeente, de provincie en de vervoerder Arriva. Ook betrok de gemeente daar busreizigers (via onderzoek/vragenlijst) en inwoners van Oude Gastel (via voorlichting) bij. 

HUB

Deze halte biedt voldoende ruimte voor de bussen, ook richting de toekomst. Het wordt een comfortabele plek voor reizigers met voldoende fietsenstallingen, aansluiting om fietsnetwerk en (overdekte)wachtvoorzieningen. Dat maakt van deze halte een volwaardige OV overstaphalte, ofwel HUB.

Onze aanbevelingen
  • Door de verplaatsing rijden de bussen niet meer door de dorpskern. Voor de meeste busreizigers betekent dit een langere reis te voet of per fiets naar het nieuwe busstation. We pleiten daarom voor goede stallingmogelijkheden voor fiets of e-bike en voor het beschikbaar stellen van deelfietsen voor bezoekers aan Oud Gastel of verder.
  • De snellere reistijd leidt onder meer tot een kortere reistijd tussen NS station Roosendaal en AFC Prinsenland. Dat maakt het voor medewerkers en bezoekers van AFC Prinsenland mogelijk aantrekkelijker om met openbaar vervoer naar hun werk/bedrijfslocatie te gaan. Ons advies is om daar op in te zetten en om bedrijven zich te laten committeren aan bevordering van reizen met het openbaar vervoer door medewerkers.
  • We zien in de plannen ook een aantal keuzes die juist voor vertraging zorgen. Zoals bij het wegrijden van de bus door een gebrek aan ruimte. En bij de rotonde Kerkstraat/Moleneind, waar de bus volledig moet stoppen om het fietspad te overzien. In ons advies doen we wijzigingsvoorstellen om het wegontwerp nog open te breken en aan te passen ten gunste van de busreizigers.
Vragen

We hebben daarnaast nog wat vragen over de inrichting van dit busstation. Komt er een DRIS-paneel met actuele reisinformatie? Legt de gemeente er een drinkwatertappunt aan? Gaat de gemeente het gevoel van veiligheid van de busreiziger monitoren en waar nodig aanvullende maatregelen nemen?

Communiceer actief

En tot slot nog een advies: een actieve communicatieaanpak is onmisbaar. Via algemene publieksinformatie en via persoonlijke benadering en gerichte ondersteuning voor wie niet vanzelf meebeweegt in een digitaal systeem.

We verwachten eind september een reactie van de gemeente. Wordt vervolgd dus.

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Overig

5 procent extra dienstregeling uren. Meer en snellere rechtstreekse reismogelijkheden. En verschillende nieuwe verbindingen. Dat is een greep uit de plannen die Arriva heeft voor de concessie Oost...

Advies

Zondag 6 juli startte de nieuwe concessie in West-Brabant. Daarmee kwamen er voor reizigers nieuwe diensten, producten en services beschikbaar, bedoeld om beter in te spelen op hun veranderende wensen...

Advies

Onze reactie aan de provincie Noord-Brabant op het afsprakendocument Gedeelde Mobiliteit Zuidoost-Brabant heeft twee kanten: positief gestemd én aandachtspunten. In dat document schetst de provincie...