Onderzoek

‘Bussen’ in de praktijk: regio Eindhoven.

haltebord met busverbodsbord

“Veel dingen gaan goed, maar er gaan ook zeker dingen niet goed. Het zijn de ‘puntjes op de i’.” Zo concludeert Huib Frankefort, lid van de Werkgroep Zuidoost-Brabant, na een dag ‘bussen’ met Jan Geurts, (vervangend) Procesmanager Zuidoost-Brabant bij Reizigersoverleg Brabant.

Huib is al jaren enthousiast werkgroeplid en nauw betrokken bij alles wat in Zuidoost-Brabant gebeurt. Hij liet Jan op donderdag 21 juli dan ook graag nader kennismaken met zíjn regio.

Route
De route startte met “wellicht de mooiste OV-route in Brabant”. Hiermee doelt Huib op de retourrit vanaf Deurne Station met buurtbuslijn 262 dwars door de Peel, via Griendtsveen en Helenaveen. De reis vervolgde met lijn 266 naar Asten, lijn 320 naar Eindhoven, lijn 318 naar Valkenswaard en lijn 277 naar Veldhoven, om vervolgens met lijn 319 weer op Station Eindhoven te arriveren.

Belang van goede communicatie
Jan: “Alle ritten verliepen vlekkeloos. Maar zonder de hulp en lokale kennis en ervaring van Huib waren de ritten waarschijnlijk niet zo vlekkeloos in elkaar overgelopen." Huib grapt: "Ik vond het wel ‘leuk’ om te merken dat Jan tegen de problemen aanliep die ik van te voren had voorzien.”
“Als je nieuw en onbekend bent in een regio heb je gewoon meer behoefte aan goede informatie”, zo vervolgt Jan. “En dat geldt eigenlijk voor iedereen die niet dagelijks met het OV reist. Juist in uitzonderlijke situaties, zoals een tijdelijke omleiding of op plaatsen waar meerdere haltes en lijnen zijn…”

Verbetersuggesties communicatie
“Hoewel Bravo de overkoepelende naam voor het Brabantse openbaar vervoer is, verschillen de uitingen tussen de Brabantse vervoerders behoorlijk’, zo concludeert Huib. “Los daarvan zie ik diverse verbetersuggesties, zaken die vaak weinig moeite kosten om te herstellen.”
Zo wees hij onderweg op bijvoorbeeld de halte Eindhoven Bilderdijklaan. “Om een juiste indruk van het OV te geven, moet het ontbreken van de lijnennetkaart, het ontbreken van de naamgeving op het haltebord en het lege vertrekstatenbord direct opgelost worden. Ook is hier het DRIS-paneel kapot en hangen er verouderde vertrekstaten.”
Daarnaast concludeerde Huib dat templates en reclame-uitingen boven duidelijk leesbare reisinformatie lijken te gaan. “Bijvoorbeeld op de halte 18 septemberplein in Eindhoven. Laten we samen kijken hoe we de lijnkaarten op zo’n halte weer leesbaar krijgen.”
Verdere aandachtspunten betroffen de werking van apps, de informatie over stremmingen en reguliere ritten, en de zichtbaarheid van haltes.

Vervolgacties
Reizigersoverleg Brabant bespreekt diverse situaties binnenkort met de vervoerder. De meeste ‘puntjes op de i’ lijken snel gezet te zijn. De overige, minder eenvoudige, voorstellen zijn goede input voor de gesprekken met de vervoerders en de provincie over de huidige én nieuwe concessies. Ook vormen diverse constateringen de inspiratie voor één van de komende onderzoeken via het OV Reizigerspanel Brabant.

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Reizigersoverleg Brabant komt op voor de belangen van reizigers met het openbaar vervoer in Brabant. We zijn hét adviesorgaan van de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders op het gebied van...

Organisatie

Begin oktober is Astrid Buur gestart als Procesmanager bij Reizigersoverleg Brabant. Ze stelt zich graag aan je voor. Hoewel Astrid geen achtergrond heeft in het openbaar vervoer behalve incidenteel...

Onderzoek

OV-reizigers lijken, wat betreft het nieuwe betalen, in ieder geval waarde te hechten aan actuele betalingsinformatie, privacy, incheckgemak en goede communicatie. Zo blijkt uit de inventarisatie van...