Onderzoek

Haltevertrekstaat bij bushalte belangrijk volgens Brabantse reiziger.

Haltevertrekstaat

Ruim 8 op de 10 reizigers in Brabant vinden de aanwezigheid van een haltevertrekstaat bij de bushalte (zeer) belangrijk. En bijna 9 op de 10 reizigers maken er, vaak of soms, gebruik van. Dit blijkt uit onderzoek onder 535 reizigers via het OV Reizigerspanel Brabant in september/oktober 2020.

De haltevertrekstaat staat volgens de reiziger, qua belang, in de top 3 van de onderzochte informatiebronnen voor dienstregelingsinformatie. Alleen de app en de website van 9292 zijn nog belangrijker.

Tevredenheid.
De reizigers die gebruikmaken van de haltevertrekstaat zijn tevreden over deze informatiebron. Zo vindt minimaal 80% van hen de informatie erop relevant/nuttig, inhoudelijk duidelijk, volledig en overzichtelijk. De informatie is volgens ongeveer 70% van de reizigers leesbaar en actueel.
Slechts een enkeling is ontevreden over de haltevertrekstaat op een specifieke halte. In de meeste gevallen gaat het daarbij om missende haltevertrekstaten, beschadigingen en een mindere leesbaarheid in het donker of door vocht.

Gebruiksredenen.
Die haltevertrekstaat wordt door 56% van de reizigers gebruikt op het moment dat de bus (nog) niet is op komen dagen en hij de vertrektijd van de eerstvolgende bus wil weten. Ook gebruikt men de haltevertrekstaat voor de raadpleging van afwijkende vertrektijden op weekenddagen, vakanties en feestdagen.

Haltevertrekstaat afwezig?
ls er geen haltevertrekstaat aanwezig is bij de halte, zoekt 54% de dienstregelingsinformatie voor de zekerheid op via een andere bron, ondanks dat hij de vertrektijd van de bus (ongeveer) wel weet. En 28% doet dit omdat hij de vertrektijd niet (helemaal) weet. De andere bronnen die dan vooral gebruikt worden, zijn de website en app van 9292.

Acties i.s.m. Arriva, Hermes en de Provincie Noord-Brabant.
Reizigersoverleg Brabant heeft samen met Arriva, Hermes en de Provincie Noord-Brabant het belang van de haltevetrekstaten voor de reiziger besproken. Beide vervoerders hebben toegezegd de haltevetrekstaten tijdens de (naar verwachting vaker voorkomende) dienstregelingswijzigingen in 2021 te blijven actualiseren. Kortstondige en/of elkaar snel opvolgende wijzigingen zijn daarbij lastig door te voeren. Het raadplegen van online reisinformatie, kort voor de reis, blijft daarom raadzaam.*
De enkele meldingen van reizigers over haltevetrekstaten die volgens hen te wensen overlaten, zijn momenteel in behandeling bij Arriva, Hermes en de Provincie Noord-Brabant. Wij wachten de resultaten hiervan af.

*Dit is geen oproep tot reizen. Volg de richtlijnen van de overheid.

Reacties

Reactie toevoegen

Voer hier jouw naam in
Geef hier jouw email adres op. Het email adres wordt niet gepubliceerd.
Plaats hier jouw reactie

Laatste nieuws

Organisatie

In de rubriek ‘ROB’er uitgelicht’ vertellen mensen over hun betrokkenheid en ervaringen bij Reizigersoverleg Brabant. Dit keer Cees Jansen, lid van onze Werkgroep West-Brabant. “Ik heb een hekel aan...

Organisatie

Reizigersoverleg Brabant nodigde eind januari Arriva en Hermes uit voor een gesprek met de Werkgroepen Zuidoost-, Oost- en West- Brabant over de (post)coronasituatie van het openbaar vervoer. Daarbij...

Organisatie

“Mobiel zijn betekent vrijheid. Gaan en staan waar je wilt. Dat is cruciaal voor de zelfredzaamheid van onze doelgroep; mensen met een ziekte of beperking. Daar samen met Reizigersoverleg Brabant...