- Home
- artikelen
- Maak kennis met Civan Corches (21), nieuw in de werkgroep Zuidoost-Brabant.
Organisatie
Maak kennis met Civan Corches (21), nieuw in de werkgroep Zuidoost-Brabant.
Geplaatst op
01-10-2025

Als je met Civan Corches praat, hoor je meteen twee dingen: fascinatie voor het OV en een scherpe blik op wat beter kan in het OV. “Ik heb al lang het gevoel: het busvervoer in Eindhoven kán en móét slimmer,” zegt hij. Reden om lid te worden van de werkgroep Zuidoost-Brabant. Want daar krijgen zijn ideeën en mening een stem.
Civan (21 jaar) is geboren in Istanbul en groeide daar op tot zijn dertiende. Toen verhuisde hij met zijn ouders naar Eindhoven. “Mijn fascinatie voor het OV begon al op jonge leeftijd in Istanbul. Daar zijn ze altijd bezig om nieuwe metrolijnen te bouwen”, vertelt hij. En dat zette iets ‘aan’ bij hem.
“Eenmaal in Nederland vond hij de NS-treinen geweldig. En in Eindhoven stond hij versteld van elektrische bussen, verhoogde perrons en reisinformatie bij de bushaltes. Zo anders dan in Istanbul, waar ze op dat gebied echt nog achter lopen.” Inmiddels ziet Civan ook verbeterpunten voor het OV in onder meer Eindhoven en Helmond. En hij wil graag dat zijn ideeën worden gehoord en dat er iets mee wordt gedaan.
Werkgroep Zuidoost-Brabant
Lokale politiek? Even overwogen. Een petitie indienen bij de gemeente? Ook aan gedacht. Maar toen Civan op het internet Reizigersoverleg Brabant (ROB) ontdekte, klikte er iets. “Ik heb niet de tijd om in Nederland de lokale politiek in te gaan, maar via ROB kan ik wél direct bijdragen aan beter OV. Na een kennismakingsgesprek mocht ik aansluiten bij de werkgroep Zuidoost-Brabant.”
Impact
“Dat we goede ideeën misschien kunnen uitproberen”, hoopt hij. Civan wil impact maken: “Ik wil niet een persoon zijn die allerlei meningen heeft, maar daar niets mee doet. Daarnaast wil ik ervaring opdoen over hoe het OV precies functioneert in Brabant. Al doende leer ik hoe de verantwoordelijkheden liggen. Gemeenten adviseren, de provincie is concessieverlener, en de vervoerder moet het doen. Dat inzicht helpt om voorstellen via ROB op de juiste plek te krijgen.”
Verbeterpunten
“Goede netwerken, logische routes, duidelijke informatie. En vooral: betrouwbaarheid en goede frequentie.” Daar staat Civan voor. Voor Eindhoven ziet hij twee grote verbeterpunten: de netwerkstructuur en de frequentie/dienstregeling. “Te vaak eindigt alles bij het station en houdt het daar op. En te vaak komt de bus net niet vaak genoeg.” Hij heeft het als busreiziger dikwijls genoeg meegemaakt dat er geen goede aansluiting bij bussen naar het station in Eindhoven was. Of dat de bus net voor zijn neus weg reed.
Geïnspireerd door Gent
Civan wijst als inspiratie naar Gent. Een stad die ongeveer even groot is als Eindhoven, maar met een slimmere bus- (en tram)logica. “In Gent heb je niet alleen lijnen die op het station eindigen. Je hebt lijnen die dóór het centrum gaan, lijnen die rond het centrum draaien, en lijnen die van de ene stadsrand naar de andere lopen. Binnen de stad bundelen ze veel ritten op een paar drukke corridors. Daardoor is de frequentie hoog, vaak elke 10 à 15 minuten overdag, en splitst het pas verderop uit naar de buitenwijken. Het station is een knooppunt, géén eindpunt.”
Grafisch ontwerper
In Eindhoven volgde hij het vwo en nu studeert Civan voor grafisch ontwerper aan de AP Hogeschool in Antwerpen, waar hij ook woont. In de vakanties en elke paar weken in het weekeinde pakt hij de FlixBus richting zijn ouders in Tongere (stadsdeel van Eindhoven). “Ik heb altijd interesse gehad voor huisstijl en dan specifiek huisstijlen van vervoersbedrijven. Dus ook hoe de bussen, halteborden, netwerkkaarten en tabellen eruit zien en welke typografie ze gebruiken. Ik was bij de studies stedenbouwkunde of verkeerskunde/mobiliteitswetenschappen bang dat er teveel wiskunde in zit. Daar ben ik geen fan van. Wél van hoe een OV-netwerk oogt én werkt.”
Welkom
Dus daar zet Civan zich de komende tijd voor in: via zijn studie én via onze werkgroep Zuidoost-Brabant. Welkom Civan. Je brengt energie, ervaringskennis en een helder verhaal mee.
Laatste nieuws

Deel jouw idee voor het Brabantse OV.
Dan gaan wij voor je aan de slag.
Reacties