Onderzoek

Reizigers geven Brabantse bus een 7,5.

Reizigers geven Brabantse bus een 7,5.

Mensen die afgelopen augustus, september en/of oktober met de bus door Brabant reisden, beoordelen hun reis gemiddeld met een 7,5. De dienstregeling blijkt het belangrijkste aspect tijdens die reis, gevolgd door de betrouwbaarheid. Aldus onderzoek via het OV Reizigerspanel Brabant van Reizigersoverleg Brabant.

Reizigers in West- en Oost-Brabant beoordeelden hun busreis gemiddeld met respectievelijk een 7,6 en een 7,7. Een reis in Zuidoost-Brabant scoort lager; gemiddeld een 7,1.

Dienstregeling belangrijkst…
Van de onderzochte aspecten, is de dienstregeling het belangrijkste aspect van de dienstverlening door vervoerders. Reizigers in Zuidoost-Brabant zijn over het algemeen iets minder tevreden over die dienstregeling dan die in West- en Oost-Brabant.
De tevredenheid over de dienstregeling is geïnventariseerd door onder andere een vraag over het gemak waarmee iemand met de bus op zijn bestemming aankomt. Dit aspect scoort, Brabantbreed gezien, het hoogst; een 7,5. Het laagste cijfer, een gemiddelde 6,5, wordt toegekend aan de tevredenheid over mate waarin verschillende ritten op elkaar aansluiten. Daarnaast is opvallend dat het gemak waarmee iemand over de grenzen van verschillende vervoersgebieden heen reist, iets lager wordt beoordeeld dan in voorgaande jaren.

… gevolgd door betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid is het op één na belangrijkste aspect. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over de mate waarin de bus iemands halte voorbij rijdt en de bus niet te laat vertrekt. Deze twee onderdelen van betrouwbaarheid scoren respectievelijk het hoogst en het laagst qua tevredenheid; gemiddeld een 8,0 en een 6,9. 

Acties Reizigersoverleg Brabant
Uit het onderzoek blijkt dat het Brabantse openbaar vervoer verder verstevigd kan worden door extra aandacht voor onder andere aansluitingen (al dan niet tussen verschillende vervoerders) en vertrekmomenten. Wij kunnen daarmee aan de slag als we concrete voorbeelden hebben. Merk je dus als reiziger dat zoiets structureel voorkomt en meerdere reizigers aangaat? Deel dan je idee voor verbetering met ons.

Een schematische weergave van de onderzoeksresultaten vind je in de factsheet.
Ook deelnemen aan het OV Reizigerspanel Brabant? Lees hier meer.
 

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Onderzoek

Reizigers in Brabant zijn redelijk bekend met OVPay en zien het als een gemakkelijk betaalmiddel. Wel verwachten zij OVPay meer te gaan gebruiken zodra het reizen goedkoper wordt. Dit blijkt uit...

Advies

Reizigersoverleg Brabant kan zich vinden in het voorstel van Hermes om lijn 319, de lijn tussen Eindhoven en Reusel, bij Hapert via de N284 te laten rijden. Het niet meer door de kern rijden van lijn...

Advies

Reizigersoverleg Brabant is positief over het voorstel van de gemeente Waalwijk om een tegenhalte voor lijn 300 en 301 toe te voegen aan de Blyde Incomstenlaan. Bij de nieuwe halte op de Blyde...