Onderzoek

Reizigers geven Brabantse bus een 7,5.

Reizigers geven Brabantse bus een 7,5.

Mensen die afgelopen augustus, september en/of oktober met de bus door Brabant reisden, beoordelen hun reis gemiddeld met een 7,5. De dienstregeling blijkt het belangrijkste aspect tijdens die reis, gevolgd door de betrouwbaarheid. Aldus onderzoek via het OV Reizigerspanel Brabant van Reizigersoverleg Brabant.

Reizigers in West- en Oost-Brabant beoordeelden hun busreis gemiddeld met respectievelijk een 7,6 en een 7,7. Een reis in Zuidoost-Brabant scoort lager; gemiddeld een 7,1.

Dienstregeling belangrijkst…
Van de onderzochte aspecten, is de dienstregeling het belangrijkste aspect van de dienstverlening door vervoerders. Reizigers in Zuidoost-Brabant zijn over het algemeen iets minder tevreden over die dienstregeling dan die in West- en Oost-Brabant.
De tevredenheid over de dienstregeling is geïnventariseerd door onder andere een vraag over het gemak waarmee iemand met de bus op zijn bestemming aankomt. Dit aspect scoort, Brabantbreed gezien, het hoogst; een 7,5. Het laagste cijfer, een gemiddelde 6,5, wordt toegekend aan de tevredenheid over mate waarin verschillende ritten op elkaar aansluiten. Daarnaast is opvallend dat het gemak waarmee iemand over de grenzen van verschillende vervoersgebieden heen reist, iets lager wordt beoordeeld dan in voorgaande jaren.

… gevolgd door betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid is het op één na belangrijkste aspect. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over de mate waarin de bus iemands halte voorbij rijdt en de bus niet te laat vertrekt. Deze twee onderdelen van betrouwbaarheid scoren respectievelijk het hoogst en het laagst qua tevredenheid; gemiddeld een 8,0 en een 6,9. 

Acties Reizigersoverleg Brabant
Uit het onderzoek blijkt dat het Brabantse openbaar vervoer verder verstevigd kan worden door extra aandacht voor onder andere aansluitingen (al dan niet tussen verschillende vervoerders) en vertrekmomenten. Wij kunnen daarmee aan de slag als we concrete voorbeelden hebben. Merk je dus als reiziger dat zoiets structureel voorkomt en meerdere reizigers aangaat? Deel dan je idee voor verbetering met ons.

Een schematische weergave van de onderzoeksresultaten vind je in de factsheet.
Ook deelnemen aan het OV Reizigerspanel Brabant? Lees hier meer.
 

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Gepakt en gezakt met een lunchpakket en een opdracht gingen zeven statenleden, een griffiemedewerker en twee projectleiders van de provincie Noord-Brabant vrijdag 6 juni op reis met de Bus Rapid...

Onderzoek

Hoe tevreden was je afgelopen najaar over het reizen met de bus in Noord-Brabant? Die vraag kregen leden van het OV Reizigerspanel Brabant die meededen aan ons klanttevredenheidsonderzoek bijna een...

Advies

Arriva heeft de halte Pompstation tussen Veghel en Erp afgelopen 7 juni opgeheven. De scholierenlijn 655 en de buurtbuslijnen 253 en 256 maakten gebruik van deze halte. De buurtbus stopt daar langs de...