Organisatie

ROB verdiept zich in Regiovervoer.

ROB verdiept zich in Regiovervoer

Reizigersoverleg Brabant verdiept zich sinds enkele maanden nog verder in het regiovervoer. De reden hiervoor is de steeds verdere samenhang van deze vervoersvorm met het reguliere openbare busvervoer.

In de eerste maanden van 2021 volgde het bureau van Reizigersoverleg Brabant een interne training over het regiovervoer, verzorgd door diverse specialisten van Adviesbureau Forseti. Alhoewel het openbare busvervoer speerpunt is en blijft van Reizigersoverleg Brabant, krijgen we tijdens ons werk steeds meer te maken met het regiovervoer.

Verschillende belangen
Tijdens de vier uitgebreide kennissessies kwamen bijvoorbeeld de aansturing, financiering en uitvoering van het regiovervoer aan de orde. Daardoor kreeg het bureau nog meer inzicht in de verschillende belangen die spelen. Dit belangenverschil is het gevolg van de soms grote verschillen tussen de twee werelden van het reguliere busvervoer en de regiotaxi.

Gevolgen voor reiziger
Tijdens deze dialoog stond continu de invalshoek van de reiziger centraal. Dit mondde regelmatig uit in de vraag wat de gevolgen van bepaalde keuzes en ontwikkelingen zijn voor de reiziger. Dit versterkte de constatering dat hoe meer beide systemen naar elkaar toe bewegen, hoe belangrijker het is om kritisch te blijven op de duidelijkheid voor de reiziger.

Huidige betrokkenheid ROB bij regiovervoer…
Momenteel is Reizigersoverleg Brabant al betrokken bij de reizigersplatforms van Regiovervoer Midden-Brabant, Deeltaxi West-Brabant en Taxbus. We kennen het regiovervoer al langer als vangnet op plaatsen en tijden waar geen regulier OV-aanbod is. Zo verving het regiovervoer de buurtbus tijdens de coronapandemie. Daarnaast is Bravoflex, waar Reizigersoverleg Brabant zich ook mee bezig houdt, gestoeld op het principe van het regiovervoer.

… en die in de toekomst
Gezien de ontwikkelingen rondom gedeelde mobiliteit groeien regiovervoer en regulier openbaar  in de toekomt nog dichter naar elkaar toe. De scheidslijn tussen beide systemen wordt daarmee voor de reiziger steeds dunner. Dit brengt ook nieuwe uitdagingen voor Reizigersoverleg Brabant met zich mee. De kennis die Reizigersoverleg Brabant heeft opgedaan, biedt nieuwe noodzakelijke inzichten voor een goede invulling van onze rol en inrichting van onze organisatie en achterban.

 

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Ruud Weijmans geeft deze maand een inkijkje in zijn werk bij Breda University of Applied Sciences (BUas) en Logistics Community Brabant (LCB) en vertelt over zijn band met het Brabantse openbaar...

Organisatie

Het toverwoord is “afschaling”. Hermes besprak de plannen voor de dienstregeling 2022 in Zuidoost-Brabant met onze werkgroepleden. Begin juni ging Hermes, net als Arriva vorige maand, in gesprek met...

Advies

Reizigersoverleg Brabant adviseert positief op het voorstel van Hermes om twee weken eerder de hoogzomer dienstregeling te gaan rijden op de lijnen 2, 4, 5, 402, 405 en 406. Omdat reizigersaantallen...