Organisatie

ROB’er uitgelicht: Marian van Hal.

ROB'er uitgelicht: Marian van Hal.

In de rubriek ‘ROB’er uitgelicht’ vertellen mensen over hun betrokkenheid en ervaringen bij Reizigersoverleg Brabant. Dit keer Marian van Hal, één van de tien OV-gidsen.

De OV-gidsen van Reizigersoverleg Brabant organiseren, op verzoek van gemeenten of organisaties, informatiebijeenkomsten over het openbaar vervoer in Brabant. Zo’n bijeenkomst bestaat uit twee dagdelen waarvoor mensen zich kosteloos kunnen inschrijven. Het eerste deel wordt gebruikt voor het geven van informatie over openbaar vervoer in Brabant. Op een andere dag volgt de praktijkbijeenkomst. Mensen maken onder begeleiding van de ov-gids een trein- en busritje.

Van algemene ledenvergadering naar ov-gids
Marian was vroeger werkzaam bij het P.O.G., Brabants Centrum voor Gehandicaptenbeleid, en een van haar speerpunten was vervoer. Zo kwam ze als professional bij Reizigersoverleg Brabant terecht, als vertegenwoordiger van de gehandicaptensector. Nadat het P.O.G. werd opgeheven, ging ze onder andere gehandicaptenplatforms, WMO-raden en adviesraden leerlingenvervoer begeleiden. Ze had veel kennis van de vervoerssector en die interesse in vervoer is gebleven.

Geen eenrichtingsverkeer
Elke presentatie wordt goed voorbereid. Marian verdiept zich in het gebied waar de presentatie wordt gehouden zodat ze gericht advies kan geven tijdens de informatiebijeenkomsten. “Het is leuk om in samenspraak met de mensen een interactieve bijeenkomst te houden. Geen eenrichtingsverkeer maar dialoog met de mensen in de zaal”. Ze vindt het belangrijk en ook leuk om met name ouderen en mensen met een beperking zo ver te krijgen dat ze gewoon in de bus en de trein kunnen en durven stappen.

Van theorie naar praktijk
Tijdens een bijeenkomst vertelt Marian heel veel over het openbaar vervoer, bijvoorbeeld hoe het werkt en hoe de korting in elkaar steekt. Maar het mooiste vindt ze om het de mensen zelf te laten ervaren. “Het is heel leuk als tijdens een praktijkdag mensen ter plekke afspreken om de volgende week gezamenlijk met de bus naar de markt te gaan. Vaak zijn het alleenstaande ouderen en daarmee doe je ook nog aan eenzaamheidsbestrijding”.
Zo stond Marian als OV-gids ooit op een informatiemarkt in Bergen op Zoom en ze raakte aan de praat met een vrouw in een scootmobiel. “Die vrouw vertelde dat ze graag naar haar moeder in Groningen wilde maar met Valys vond ze dat erg omslachtig. Ik vertelde haar dat ze met haar scootmobiel ook met de trein kan reizen. Ik legde de procedure uit en die mevrouw was zo enthousiast dat ze meteen de volgende week haar moeder ging bezoeken”. Dat is nu precies waarom je daar staat. Duidelijke informatie geven, het niet mooier maken dan het is, maar wel de mogelijkheden aangeven, aldus Marian.

Milieuvriendelijk alternatief
Vroeger waren er regelmatig periodes waarin Marian geen auto had en op de fiets en het ov aangewezen was. Ook nu pakt ze samen met haar partner als het kan de fiets of, als het wat verder weg is, het ov. “Want openbaar vervoer is een milieuvriendelijk alternatief voor de auto en het milieu is belangrijk”.
Maar soms is het lastig om ergens met het openbaar vervoer te komen of wanneer er na een bepaalde tijd geen ov meer rijdt. Als Marian en haar partner met een caravan door Europa, en nu Nederland, trekken dan moet dat helaas met een auto. Maar als ze er eenmaal zijn, blijft de auto staan en doen ze verder alles in de omgeving op de fiets. “Want in principe zou je de auto niet moeten pakken als er alternatieven zijn en heel vaak zijn die er wel. Als je bijvoorbeeld op de Veluwe kampeert, zijn daar speciale gratis vervoermogelijkheden met de bus, vanuit de camping of het vakantiepark”. En Marian noemt nog veel meer voordelen op zoals het feit dat je de fiets mee kan nemen in de trein. “Ook in het buitenland is het ov een goed alternatief. Als je een stad wilt bekijken (bijvoorbeeld Praag of Barcelona), dan kampeer je buiten die stad en gaat met het OV naar het centrum”. Geen betere manier, volgens Marian.

Houd ov in stand
Soms is het ov niet alleen een vervoermiddel. Zo vertelt Marian over die keer dat ze om half 12 ’s avonds helemaal alleen in de laatste bus zat. “De chauffeur vroeg waar ik moest zijn en hij reed helemaal naar mijn straat. Of tijdens de forse sneeuwval, toen in Utrecht alle treinen uitvielen. Al het openbaar vervoer liep vast in de sneeuw, het zorgde voor een bijzondere saamhorigheid”.
Voor de toekomst vraagt Marian om het ov in stand te houden. “Breid het uit, leg niet nog meer asfalt aan maar zorg voor meer en beter openbaar vervoer. Hopelijk kan Reizigersoverleg Brabant daar, uit naam van de reiziger, aan bijdragen”.

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Ruud Weijmans geeft deze maand een inkijkje in zijn werk bij Breda University of Applied Sciences (BUas) en Logistics Community Brabant (LCB) en vertelt over zijn band met het Brabantse openbaar...

Organisatie

Het toverwoord is “afschaling”. Hermes besprak de plannen voor de dienstregeling 2022 in Zuidoost-Brabant met onze werkgroepleden. Begin juni ging Hermes, net als Arriva vorige maand, in gesprek met...

Advies

Reizigersoverleg Brabant adviseert positief op het voorstel van Hermes om twee weken eerder de hoogzomer dienstregeling te gaan rijden op de lijnen 2, 4, 5, 402, 405 en 406. Omdat reizigersaantallen...