Organisatie

Jaap Goossens: “OV in dienst van de reiziger”.

Jaap Goossens

Jaap Goossens werkt sinds maart als Procesmanager Zuidoost-Brabant bij Reizigersoverleg Brabant. Hij stelt zich graag verder aan je voor en neemt je graag mee in zijn streven om “het dagelijks leven van reizigers te verbeteren middels samenwerking en innovatie”.

“Het doorvoeren van verbeteringen die het dagelijks leven van mensen beïnvloeden, daar word ik echt wel blij van”, aldus Jaap. Hieruit blijkt wel zijn grote verbondenheid met het openbaar vervoer en, naar eigen zeggen, vooral het streekvervoer.

Interesse van jongs af aan
Jaap: “Het begon voor mij al als puber. Ik reisde dagelijks in de spits met zowel de bus als de trein. Op die momenten genoot ik enorm van de vrijheid. Bovendien was ik onder de indruk van de vele mensen die, samen en toch individueel, reisden.”
Niet gek dus dat Jaap later binnen het streekvervoer ging werken. Zo was hij onder andere 13 jaar actief bij de FNV, waar hij veel leerde over belangenvertegenwoordiging. “In het streekvervoer ben je 365 dagen per jaar 21 uur per dag inzetbaar. Zo leer je de maatschappij van al haar kanten kennen. Ik heb dit als een hele leuke, uitdagende en leerzame tijd ervaren.”

“OV in dienst van de reiziger”
Volgens Jaap is het in dienst staan van de reiziger de essentie van het openbaar vervoer. “Het openbaar vervoer is immers een publiek recht”, zo stelt Jaap. “Hier draagt de overheid verantwoordelijkheid voor.” En dat terwijl volgens hem de transitie van het openbaar vervoer niet altijd optimaal verloopt. “In de afgelopen 20 jaar is het al enorm hervormd. De privatisering en het vermarkten van het openbaar vervoer als service heeft krachtvelden gecreëerd waar we, mijns inziens, nog verbeteringen in aan kunnen brengen.”

Betrokken en met open vizier
“Om het OV ook in de toekomst zo goed mogelijk in dienst te laten staan van de reiziger is betrokkenheid belangrijk”, aldus Jaap. “We zullen met een open vizier innovaties moeten omarmen. Ik wil me op die manier inzetten om de belangen van de reiziger zo goed mogelijk te vertegenwoordigen bij alle ontwikkelingen. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de nieuwe aanbestedingen.” Aan betrokkenheid ontbreekt het niet bij Jaap. “Voorheen was ik ook buiten mijn werktijd bij Arriva en FNV bezig met belangenbehartiging. Dat ik hier nu volledig mee bezig mag zijn, is soms nog even wennen. Ik vind het gewoon heel leuk om te doen!”

Samenwerking
“Inzet voor de Brabantse reiziger komt vooral voort uit een bepaalde visie”, zo merkt Jaap op. “Ik hoop deze inzet te versterken. Ik kijk dan ook uit naar de verdere samenwerking met mijn collega’s, de bestuursleden, alle vrijwilligers en andere organisaties die zich voor de goede zaak inzetten. Ik ben er van overtuigd dat we gezamenlijk het beste, slimste en meest duurzame OV-systeem kunnen creëren.”

Jaap is getrouwd en vader van twee zoons. Hij groeide op en woont nog steeds in Den Bosch. Dus, naar eigen zeggen, “een Brabander in hart en nieren”. Zijn vrije tijd brengt hij graag met familie en vrienden door. Hij houdt enorm van koken, maar eet ook graag buiten de deur.
 

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Onderzoek

Reizigers in Brabant zijn redelijk bekend met OVPay en zien het als een gemakkelijk betaalmiddel. Wel verwachten zij OVPay meer te gaan gebruiken zodra het reizen goedkoper wordt. Dit blijkt uit...

Advies

Reizigersoverleg Brabant kan zich vinden in het voorstel van Hermes om lijn 319, de lijn tussen Eindhoven en Reusel, bij Hapert via de N284 te laten rijden. Het niet meer door de kern rijden van lijn...

Advies

Reizigersoverleg Brabant is positief over het voorstel van de gemeente Waalwijk om een tegenhalte voor lijn 300 en 301 toe te voegen aan de Blyde Incomstenlaan. Bij de nieuwe halte op de Blyde...