Advies

ROB dringt aan op meer eenheid knooppunttaxi’s en Bravoflex.

ROB dringt aan op eenheid onder knooppunttaxi’s en Bravoflex.

Reizigersoverleg Brabant dringt aan op meer eenheid qua tarieven en voorwaarden van de knooppunttaxi’s en Bravoflexsystemen. Haar voorstellen voor twee basissystemen en standaardisatie van het meereizen en de tijdsblokken zullen onderzocht gaan worden.

Samen met de regiotaxivervoerders en gemeenten wil de Provincie Noord-Brabant zorgen voor alternatieven voor bussen die (als gevolg van de coronapandemie) vervallen of minder gaan rijden per 9 januari 2022. Dit gebeurt door de inzet van (proeven met) knooppunttaxi’s en uitbreiding van het Bravoflexsysteem. 

Reiziger centraal
Reizigersoverleg Brabant staat in de basis achter dergelijke experimenten, maar vraagt in haar advies om bij de uitwerking, invulling en communicatie de reiziger meer centraal te zetten. De systemen verschillen namelijk qua tarieven en voorwaarden, wat voor onduidelijkheid bij de reiziger zorgt. Een begrijpelijke verklaring voor deze verschillen is dat de prioriteit van de Provincie Noord-Brabant bij de snelheid van de ontwikkeling van deze vervoersdiensten ligt. Zo wordt voorkomen dat reizigers, als gevolg van de afschalingen in de dienstregeling, geen vervoer meer hebben.

Naar meer eenheid
Om op termijn meer eenheid te creëren, stelt Reizigersoverleg Brabant onder meer twee basissystemen voor met bijbehorende tarieven. Daarbij pleit ze voor het voorkomen van de dubbele betaling van het instaptarief. Andere suggesties voor standaardisering hebben betrekking op het meereizen en de tijdsblokken. De Provincie Noord-Brabant gaat deze voorstellen, in samenwerking met Reizigersoverleg Brabant en de vervoerders, onderzoeken.

Evaluatie belangrijk
In haar advies vraagt Reizigersoverleg Brabant ook om nader te specificeren wat de looptijd van de proef is, op welke wijze het gebruik gemonitord wordt en welke specifieke leerdoelen er zijn. De resultaten van de pilots kunnen veel kennis opleveren ten behoeve van de visie op gedeelde mobiliteit.

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Advies

De dalurendagkaart blijft ook in 2026 beschikbaar. Dat laat de provincie Noord-Brabant ons weten in haar reactie op ons advies over de tariefwijzigingen per 1 januari 2026. We zijn blij dat de...

Advies

‘Een mooie verbetering van de bereikbaarheid van bedrijventerrein de Rietvelden’. Dat is onze reactie op het voorstel van de buurtbusvereniging en Arriva om de route van buurtbuslijn 250 in ’s...

Advies

De routewijziging die Arriva voorstelt voor buslijn 157 in Mariaheide gaat ertoe leiden dat er geen lijnbus meer door het dorp rijdt. Toch hebben we positief geadviseerd over deze wijziging. Omdat we...