Advies

ROB dringt aan op meer eenheid knooppunttaxi’s en Bravoflex.

ROB dringt aan op eenheid onder knooppunttaxi’s en Bravoflex.

Reizigersoverleg Brabant dringt aan op meer eenheid qua tarieven en voorwaarden van de knooppunttaxi’s en Bravoflexsystemen. Haar voorstellen voor twee basissystemen en standaardisatie van het meereizen en de tijdsblokken zullen onderzocht gaan worden.

Samen met de regiotaxivervoerders en gemeenten wil de Provincie Noord-Brabant zorgen voor alternatieven voor bussen die (als gevolg van de coronapandemie) vervallen of minder gaan rijden per 9 januari 2022. Dit gebeurt door de inzet van (proeven met) knooppunttaxi’s en uitbreiding van het Bravoflexsysteem. 

Reiziger centraal
Reizigersoverleg Brabant staat in de basis achter dergelijke experimenten, maar vraagt in haar advies om bij de uitwerking, invulling en communicatie de reiziger meer centraal te zetten. De systemen verschillen namelijk qua tarieven en voorwaarden, wat voor onduidelijkheid bij de reiziger zorgt. Een begrijpelijke verklaring voor deze verschillen is dat de prioriteit van de Provincie Noord-Brabant bij de snelheid van de ontwikkeling van deze vervoersdiensten ligt. Zo wordt voorkomen dat reizigers, als gevolg van de afschalingen in de dienstregeling, geen vervoer meer hebben.

Naar meer eenheid
Om op termijn meer eenheid te creëren, stelt Reizigersoverleg Brabant onder meer twee basissystemen voor met bijbehorende tarieven. Daarbij pleit ze voor het voorkomen van de dubbele betaling van het instaptarief. Andere suggesties voor standaardisering hebben betrekking op het meereizen en de tijdsblokken. De Provincie Noord-Brabant gaat deze voorstellen, in samenwerking met Reizigersoverleg Brabant en de vervoerders, onderzoeken.

Evaluatie belangrijk
In haar advies vraagt Reizigersoverleg Brabant ook om nader te specificeren wat de looptijd van de proef is, op welke wijze het gebruik gemonitord wordt en welke specifieke leerdoelen er zijn. De resultaten van de pilots kunnen veel kennis opleveren ten behoeve van de visie op gedeelde mobiliteit.

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Overig

5 procent extra dienstregeling uren. Meer en snellere rechtstreekse reismogelijkheden. En verschillende nieuwe verbindingen. Dat is een greep uit de plannen die Arriva heeft voor de concessie Oost...

Advies

Zondag 6 juli startte de nieuwe concessie in West-Brabant. Daarmee kwamen er voor reizigers nieuwe diensten, producten en services beschikbaar, bedoeld om beter in te spelen op hun veranderende wensen...

Advies

Voorstel wijzigingen ten gunste van busreiziger De gemeente Halderberge wil het busstation Veerkensweg in Oud Gastel verplaatsen naar de Kruislandseweg. De werkzaamheden daarvoor starten dit jaar nog...