Overig

ROB vraagt aandacht voor aansluitingen.

Dienstregeling wijziging NS brengt aansluitingen in gevaar.

Na de zomervakantie lukte het de Brabantse busvervoerders nog niet op alle lijnen en tijdstippen het aanbod op te schalen. En eind augustus kondigde NS aan dat zij hun dienstregeling nog verder gaan beperken. Reizigersoverleg Brabant heeft, samen met de vervoerders, de belangrijkste knelpunten geïnventariseerd en haar zorgen gedeeld met de Provincie Noord-Brabant.

In het hele OV werd de reiziger de afgelopen tijd al meerdere malen geconfronteerd met wijzigingen in de dienstregeling. Eerst met name vanwege Corona, daarna vanwege personeelstekorten. Na de zomervakantie lukte het de Brabantse bus vervoerders om enigszins op te schalen, maar helaas lukt dat nog niet op alle lijnen en tijdstippen. Eind augustus kondigde NS aan dat ook zij hun dienstregeling nog verder gaan beperken. Dit is vervelend voor alle treinreizigers, maar de gevolgen voor de Brabantse reiziger die afhankelijk is van de combinatie bus én trein kunnen aanzienlijk zijn. 

Minder Sprinters, minder aansluitingen? 
Van oudsher wordt bij het opstellen van de dienstregeling van de bus getracht zo veel mogelijk aan te sluiten op vertrek- en aankomsttijden van de trein op de belangrijkste OV-knooppunten. In Nederland zijn we daarbij gewend aan een vast ritme van bijvoorbeeld ieder half uur een trein of bus. 
Op dit moment is het aantal busritten terug geschroefd als gevolg van (de nasleep van) de coronapandemie en de personeelstekorten bij het streekvervoer. In de NS-dienstregeling 2023 (ingang op 11 december 2022) wordt onder meer een aantal frequentieverlagingen van Sprinters opgenomen. Op een aantal trajecten gaat deze in de avonduren en/of weekenden naar éénmaal per uur. Afhankelijk van wélke Sprinter vervalt zal met de nieuwe dienstregeling een aansluiting op de bus in stand blijven óf vervalt deze juist. In dat geval zijn lange overstaptijden het gevolg.

Radarwerk 
Een dienstregeling is een complex radarwerk van in elkaar grijpende tandwielen. Een buslijn sluit nu bijvoorbeeld op het grote beginstation netjes aan op een Intercity en op een kleiner station op de Sprinter. Op één plek bus- of treintijden aanpassen is lastig, omdat het altijd gevolgen heeft op een andere plek in het hele netwerk. Het zal dan ook lastig worden om de sterk afgeschaalde trein- en busdienstregeling weer netjes in elkaar te laten lopen.

Aandacht voor belangrijkste aansluitingen
Ondanks de complexiteit vragen we zowel NS als de vervoerders aandacht te hebben voor de belangrijkste aansluitingen en deze waar mogelijk in stand te blijven houden. Dit kan bijvoorbeeld door een bewuste keuze wélke Sprinter wel of niet vervalt. Reizigersoverleg Brabant heeft hiertoe samen met haar werkgroepen én met de vervoerders de belangrijkste knelpunten geïnventariseerd en haar zorgen gedeeld met de Provincie. Dit wordt meegenomen in het landelijk overleg met de NS. 
 

Deel deze pagina via

Reacties

G.J.BAKKER

het is eigenlijk te gek voor woorden dat je vanuit maren kessel 50 kilometer om moet reizen om in s-hertogenbosch te komen
een aantal jaren geleden reed er nog eenmaal per uur een bus die richting op.
ik snap dat het moeilijk is om dit vol te houden, maar gezien dat er in de GROOTE WIELEN een zeer grote school en een winkelcentrum gebouwd is
wordt het nu aantrekkelijker om minstens met een buurtbus die kant op te rijden eventueel aansluitend naar het station Rosmalen of Den Bosch Oost.

Reizigersoverleg Brabant

Beste G.J. Bakker, Dank je wel voor het delen van deze informatie. Onze procesmanager voor Oost-Brabant gaat ernaar kijken. Zodra we hier meer over weten, nemen we contact met je op via de contactgegevens die je achtergelaten hebt.

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Onderzoek

Reizigers in Brabant zijn redelijk bekend met OVPay en zien het als een gemakkelijk betaalmiddel. Wel verwachten zij OVPay meer te gaan gebruiken zodra het reizen goedkoper wordt. Dit blijkt uit...

Advies

Reizigersoverleg Brabant kan zich vinden in het voorstel van Hermes om lijn 319, de lijn tussen Eindhoven en Reusel, bij Hapert via de N284 te laten rijden. Het niet meer door de kern rijden van lijn...

Advies

Reizigersoverleg Brabant is positief over het voorstel van de gemeente Waalwijk om een tegenhalte voor lijn 300 en 301 toe te voegen aan de Blyde Incomstenlaan. Bij de nieuwe halte op de Blyde...