Organisatie

ROB’er uitgelicht: Hans van den Hatert.

Hans van den Hatert

In de rubriek ‘ROB’er uitgelicht’ vertellen mensen over hun betrokkenheid en ervaringen bij Reizigersoverleg Brabant. Dit keer Hans van den Hatert, sinds 2018 lid van onze Werkgroep Zuidoost-Brabant.

“Voldoening als we dingen voor elkaar krijgen en soms teleurstelling als dat niet lukt. Maar ook veel kennis en nieuwe contacten.” Dat is wat Hans uit zijn deelname aan Reizigersoverleg Brabant haalt.

Gerealiseerde suggesties
Hans brengt zijn kennis en ervaringen als reiziger in binnen de Werkgroep Zuidoost-Brabant. Samen met de overige leden doet hij op basis daarvan suggesties voor het openbaar vervoer in zijn regio.
Hans: “Een recent voorbeeld is de suggestie van een ander werkgroeplid en mij vorig jaar voor een andere opzet van het stadsnet in Helmond. Dit was een ander voorstel voor de vervanging van Bravoflex dan waar Hermes mee kwam. Hierdoor kunnen nu ook de wijken Straakven en Stiphout worden bediend, zonder extra inzet van voertuigen. Hermes en de Provincie Noord-Brabant hebben dat plan één-op-één overgenomen.”
“Daarnaast maakte ik me ook sterk voor een goede verdeling over het uur van de ritten op de lijnen 405 en 406 in Eindhoven op hun gezamenlijke traject in twee richtingen”, aldus Hans. “Uiteindelijk is dat in de dienstregeling van 2020 gerealiseerd.”

Het collectieve belang voorop
Niet alle ideeën zijn altijd haalbaar volgens Hans. Hij laat zijn realiteitszin de boventoon voeren. “Uiteindelijk vertegenwoordigen wij niet het belang van elke individuele reiziger, maar het belang van de reiziger als collectief”, aldus Hans.
“Het nieuwe stadsnet in Helmond is daar ook een voorbeeld van. Voor reizigers uit Brouwhuis en de Rijpelberg was het voorstel van Hermes beter dan ons voorstel. Maar in ons voorstel konden wel de lijnen naar Stiphout en Straakven worden toegevoegd. Daarmee werd het voor het totaal van alle reizigers uit Helmond naar mijn idee een betere oplossing.”

Ervaringen als forens én recreant
Zijn inspiratie voor suggesties haalt Hans onder andere uit zijn vele reizen voor en naar zijn werk. “Ik reisde zakelijk al regelmatig met de trein ondanks dat ik een auto had. Vanaf het moment dat ik op het Flight Forum in Eindhoven werkte, gebruikte ik veel de bus om op mijn werk te komen.”
Ook recreatief heeft Hans veel buskilometers erop zitten. “In mijn vrije tijd reis ik regelmatig binnen Eindhoven met de bus en doe ik bijvoorbeeld ook Valkenswaard of Uden aan. Verder ga ik er wel eens een middag op uit met de bus en trein als we in Nederland op vakantie zijn. Door corona is dat nu helaas allemaal veel minder.”

Nieuwe kennis…
Net als uit de gerealiseerde suggesties, haalt Hans ook voldoening uit de kennis die hij opdoet in de werkgroep. Of beter gezegd, werkgroepen. Hij heeft namelijk ook deelgenomen aan de Werkgroep Dienstregeling en de Werkgroep Mobiliteit Toekomstige Concessies. In die laatste werkgroep heeft hij, naar eigen zeggen, veel geleerd over aanbestedingen.

…en connecties
“En, niet op de laatste plaats”, zo vult Hans aan, “leer ik veel nieuwe mensen kennen door mijn betrokkenheid bij Reizigersoverleg Brabant.” Hiermee doelt hij bijvoorbeeld op de Algemene Leden Vergaderingen in december die gepaard gaan met een themabijeenkomst en kerstborrel. “Dat zijn altijd leuke bijeenkomsten. Daar heb ik ook de kans om informeel van gedachte te wisselen met andere vrijwilligers en vertegenwoordigers van de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders. Jammer dat we de afgelopen Algemene Leden Vergadering in die vorm dit jaar moesten missen vanwege de coronamaatregelen.”

Van zijn start…
“Wat mij altijd bijgebleven is, is mijn start bij Reizigersoverleg Brabant”, aldus Hans. “Als nieuwe vrijwilliger mocht ik toen, op een zondagmiddag, zelf een half uur met een Hermes bus rijden. Uiteraard onder begeleiding van een instructeur. Mijn verwachting was dat we over de HOV-banen in Eindhoven gingen rijden, maar zo simpel werd het niet. Ik mocht door redelijk smalle straten laveren in de wijk Straakven in Helmond. Terwijl zo’n bus heel anders stuurt dan een personenauto! Dit komt doordat een bus langer en breder is en je als chauffeur voor de voorwielen zit. Dat was een bijzondere en leuke ervaring.”

… naar de toekomst
Hans: “Komende uitdagingen zijn bijvoorbeeld het herstel na het reizigersverlies door het coronavirus, de aanbesteding in West-Brabant inclusief het flexvervoer, de opvolger van de OV-chipkaart en de bereikbaarheid van kleine kernen. Onze input over dit soort zaken wordt altijd serieus genomen door de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders. Ik praat daar dan ook graag weer over mee.”

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Ruud Weijmans geeft deze maand een inkijkje in zijn werk bij Breda University of Applied Sciences (BUas) en Logistics Community Brabant (LCB) en vertelt over zijn band met het Brabantse openbaar...

Organisatie

Het toverwoord is “afschaling”. Hermes besprak de plannen voor de dienstregeling 2022 in Zuidoost-Brabant met onze werkgroepleden. Begin juni ging Hermes, net als Arriva vorige maand, in gesprek met...

Advies

Reizigersoverleg Brabant adviseert positief op het voorstel van Hermes om twee weken eerder de hoogzomer dienstregeling te gaan rijden op de lijnen 2, 4, 5, 402, 405 en 406. Omdat reizigersaantallen...