Onderzoek

Tevredenheid reiziger over busreis in Brabant neemt af: rapportcijfer 7,2.

klanttevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden was je afgelopen najaar over het reizen met de bus in Noord-Brabant? Die vraag kregen leden van het OV Reizigerspanel Brabant die meededen aan ons klanttevredenheidsonderzoek bijna een half jaar geleden. Daaraan deden 257 mensen mee. Het gemiddelde cijfer dat reizigers de busreis geven, is een 7,2. Dat is lager dan in 2022 (een 7,4) en in 2021 (een 7,5).  

De resultaten van dit onderzoek geven een goede indicatie van de mening van alle busreizigers in de provincie Noord-Brabant. Reizigers in West-Brabant beoordeelden hun busreis gemiddeld met een 7,1; reizigers in Oost-Brabant met een 7,4; reizigers in Zuidoost-Brabant met een 7,2. De panelleden lieten zich ook uit over wat zij het belangrijkste aspect vinden tijdens de busreis. Dat is nog steeds de dienstregeling, gevolgd door betrouwbaarheid.

Dienstregeling 

De tevredenheid over de dienstregeling is geïnventariseerd door onder meer een vraag over het gemak waarmee iemand met de bus op zijn bestemming aankomt. Dit aspect scoort met een 7,3 het hoogst. De mate waarin verschillende ritten op elkaar aansluiten, scoort met een 6,4 het laagst.

Betrouwbaarheid  

Bij betrouwbaarheid gaat het bijvoorbeeld over óf en hoe vaak de bus iemands halte voorbijrijdt en of de bus wel of niet op tijd vertrekt. Deze twee onderdelen van betrouwbaarheid scoren respectievelijk het hoogst en het laagst qua tevredenheid; gemiddeld een 7,6 en een 6,3.

Verbeterpunten 

Dit klanttevredenheidsonderzoek leert dat het Brabantse openbaar vervoer verder kan verstevigen door: 

  • verbeteren van ov-aansluitingen 
  • beperken van rituitval 
  • betere informatie bij vertragingen 
  • verhogen van de prijs-kwaliteit verhouding.   
In gesprek 

Wij gaan over deze verbeterpunten in gesprek met de vervoerders en de provincie aan de hand van concrete voorbeelden. Ken jij dergelijke concrete voorbeelden die structureel voorkomen en meerdere reizigers aangaan? Deel jouw idee voor verbetering van het openbaar vervoer in Brabant. Wil jij je stem laten horen en ook deelnemen aan het OV Reizigerspanel Brabant? Klik hier voor meer informatie.

Download de factsheet klanttevredenheidsonderzoek 2024 met een schematische weergave van de onderzoeksresultaten.

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Advies

Onze reactie aan de provincie Noord-Brabant op het afsprakendocument Gedeelde Mobiliteit Zuidoost-Brabant heeft twee kanten: positief gestemd én aandachtspunten. In dat document schetst de provincie...

Organisatie

“Er is een tijd van komen. En er is een tijd van gaan”. Zegt Marian van Hal. Ze begon in 2010 bij ons als OV-gids. En heeft in die rol onlangs haar laatste praktijkbijeenkomst gedraaid. We zijn bij...

Organisatie

Het was een feestelijk middag zaterdag 5 juli ter ere van de start van de nieuwe concessie in West-Brabant op zondag 6 juli. Er waren felicitaties over en weer: aan de provincie Noord-Brabant over de...