Advies

Arriva en Hermes versterken klachtenafhandeling na reizigerssignalen.

Wachtende busreizigers

Arriva en Hermes zeggen toe diverse onderdelen van hun klachtenmonitoring en -afhandeling verder te gaan versterken. Diverse reizigerssignalen, waar Reizigersoverleg Brabant haar eerdere advies op baseert, vormen de aanleiding hiervoor. 

Beide vervoerders ontvingen eerder suggesties van Reizigersoverleg Brabant om hun klachtenafhandeling te verbeteren. Reizigersoverleg Brabant waardeert hun toezegging om op basis van die suggesties te werken aan het proces en de inhoud. Sowieso complimenteert ze Arriva voor haar individuele maatwerk bij reacties.

Gegarandeerde reactie
Zo zet Hermes bijvoorbeeld in op een betere monitoring van daadwerkelijke reactie. Reizigers in Zuidoost-Brabant lijken namelijk niet altijd een reactie te ontvangen. “Dat betreuren wij”, aldus Hermes. “Onze lijn is dat via het online contactformulier altijd gereageerd wordt naar de klant.” Daarnaast besteedt Hermes extra aandacht aan de afhandelingstermijn. 

Meesturen originele klacht
Arriva, de vervoerder in West- en Oost-Brabant, neemt op haar beurt de suggestie om de originele klacht voortaan mee te sturen over. Volgens Hermes is dit helaas niet eenvoudig te verwerken in hun systeem. Reizigersoverleg Brabant hoopt Hermes toch hiertoe te bewegen.

Benoeming van acties
Ook geeft Arriva voortaan aan welke acties de vervoerder onderneemt om het probleem op te lossen. “Hierbij vermelden we ook zaken die we om een bepaalde reden niet oppakken”, aldus Arriva. Hermes gaat de medewerkers van de klantenservice vaker voorzien van algemene verbetertips. 

Investeren in kennis en empathie
Beide vervoerders maken zich bovendien hard voor meer kennis en empathie bij hun servicemedewerkers. “We gaan intern beter communiceren over ontwikkelingen binnen de concessie”, zo stelt Hermes. De medewerkers van Arriva gaan vaker meerijden met een chauffeur om extra kennis op te doen. Ook besteedt deze vervoerder extra aandacht aan de vraag hoe een klant zich begrepen voelt.

Reizigersoverleg Brabant baseert haar advisering op signalen van reizigers. Ook meepraten? Lees meer op reizigersoverlegbrabant.nl/onze-werkwijze.
 

Deel deze pagina via

Reacties

Reactie toevoegen

Jouw naam is zichtbaar na publicatie.
Jouw e-mailadres is niet zichtbaar na publicatie.
* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Na bijna 12 jaar bij Reizigersoverleg Brabant gewerkt te hebben neemt Nienke Schuurmans, Communicatie- en Procesmanager Oost-Brabant, afscheid. “Na vele jaren met veel plezier bij Reizigersoverleg...

Advies

Arriva heeft de plannen waarmee zij de concessie heeft gewonnen, bekend gemaakt aan de West-Brabantse gemeenten en Reizigersoverleg Brabant. Veel slimme doorkoppelingen die zorgen voor een groter...

Organisatie

“De kans om anderen te helpen bij het kennismaken en ontdekken van het openbaar vervoer, spreken mij ten zeerste aan" zegt Ed Smeets. ROB is heel blij met deze nieuwe enthousiaste OV-gids uit...