- Home
- artikelen
- ROB over nieuwe concessie West-Brabant: “Mooie, ambitieuze plannen”.
Advies
ROB over nieuwe concessie West-Brabant: “Mooie, ambitieuze plannen”.
Geplaatst op
23-04-2024
Arriva heeft de plannen waarmee zij de concessie heeft gewonnen, bekend gemaakt aan de West-Brabantse gemeenten en Reizigersoverleg Brabant. Veel slimme doorkoppelingen die zorgen voor een groter aanbod, ook in het weekend.
Ontwikkelfunctie
Reizigersoverleg Brabant bracht eerder advies uit over het Programma van Eisen voor het openbaar vervoer in de concessie West-Brabant 2025-2035. De daarin geboden ontwikkelruimte is door vervoerder Arriva goed benut om een geheel nieuw OV-netwerk te ontwikkelen met ruime bedieningstijden door de inzet van HOV-bussen: snelle, overstapvrije verbindingen.
Definitieve uitwerking dienstregeling
De komende periode gaat Arriva in gesprek met de West-Brabantse gemeenten om de laatste knelpunten op te lossen, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur. Zodra de definitieve uitwerking dienstregeling er ligt, zal ROB zich hierover buigen om namens de Brabantse reiziger een laatste advies uit te brengen. Arriva neemt deze aandachtspunten mee in de afronding van hun dienstregelingsplannen waarna Gedeputeerde Staten beslissen. Op 6 juli 2025 start de concessie West-Brabant.
Reacties
Michiel Kuis
03 mei 2024 - 8:37
10% meer vervoer t.o.v. van wat? T.o.v. van de afgeschaalde dienstregelingen of t.o.v. pre Corona? Ter vergelijk, Q Buzz biedt in de regio Leiden en Bollenstreek 25% meer ritten.
Het gebrek aan ambitie in de concessie is stuitend. Vergelijkbare steden als Almere en Groningen (vs. Breda en Tilburg) hebben veel meer busvervoer met bredere bedieningstijden. Het OV in Brabant is nog lang niet op een niveau dat ambitieus te noemen is.
Laatste nieuws
Deel jouw idee voor het Brabantse OV.
Dan gaan wij voor je aan de slag.
Inderdaad is er een mooie inschrijving gedaan door Arriva van ongeveer 10% meer vervoer zoals wij horen. Wij vragen ons wel af of de inschrijving en gunning niet te ambitieus is vanwege de huidige situatie in de OV-markt? Zal er genoeg personeel zijn bij de start en gedurende de loop van de gunningstermijn? Zal de elektrificatie voldoende zijn vanwege leveringsproblemen bij zowel de busbouwer als de energieleverancier? Is er een plan B en/of C, D? Is er door de opdrachtgever genoeg geanticipeerd op de gunningseisen om deze aan te passen aan de situatie van het huidige OV? De werknemers zullen het moeten afwachten maar zijn sceptisch, eerst zien en dan geloven zijn we eerder geneigd om te zeggen.